Bilder från när jag gjorde den förmultna lövkronan. Det är litet hopp i slutet, jag missade att fotografera de sista stegen.

En av de uppgifter som vi hade under våren var att designa våran egna vigselring. Jag blev inspirerad av att jobba med fasetter efter att sett en bild på ringar med fasetter. Jag valde att jobba i vax och att sedan gjuta ringen. I första gjutningen så gjorde jag en prototyp som tyvärr inte blev så bra, men valde ändå att använda den när jag skulle gjuta originalet. Det blev inte en perfekt gjutning men tycker ändå om designen. Kommer att fortsätta jobba på den och förhoppningsvis få till en bra gjutning.

wedding ring band 1

wedding ring band 2

Förra veckan så fick vi en ny uppgift, nämligen att göra ett påskpynt med inslag av Dalarna. Påskpyntet ska ritas i Illustrator och ska sedan skickas in till etsning. Har inte hunnit börja med Illustrator än men har gjort några skisser på papper. Bestämde mig ganska tidigt för att jag ville göra en påskhare, men visste inte riktigt hur jag skulle få med Dalarna. Så jag testade att rita kurbits liknade mönster på haren och tänkte att det funkar ju bra.

Här kommer lite bilder från skiss-processen samt uppgiften (mer detaljerat).

Sitter och försöker göra ett spindelnät av kedjor, vet inte om det blir så bra. Kanske ska ha en till ”stödkedja” så det blir fem istället för fyra. För nu ser det inte riktigt ut som ett spindelnät.

Nu ser det ut så här;

WP_20160202_11_23_23_Pro

Jag vill att det ska se ut så här;

Finns inte så mycket mer att göra än att göra om. Återkommer med resultatet.

Har en hel del grejer på gång i verkstan, vissa av dem har jag inte ens börjat på. Men en grej är nästan klar, den ska bara oxideras, väljer och göra det för att jag tycker den är för flashig just nu. Här kommer bilder från processen och hur långt jag har kommit. :)

WP_20151106_10_13_44_Pro

WP_20151110_13_27_03_Pro

WP_20151110_14_03_33_Pro

WP_20151110_14_03_42_Pro

Den här veckan så fokuserar jag mest på att bli klar med hårsmyckena som jag håller på med. Har bara montering och infattning kvar.

My focus this week is to finish my hair jewelry, I’m almost there. 

WP_20151006_08_16_49_Pro

Vi har även en uppgift den här veckan tillsammans med keramikerna. Den går ut på att ”skissa i lera” dvs vi ska göra mönster i lera och fota av det.

We also have an assignment this week together with ceramists. The assignment is to ”sketch” with clay and photograph it.

WP_20151005_12_46_24_Pro

Jag jobbar på två olika infattningar samtidigt, den ena ska bli en spindel som ska sitta på ett diadem. Och den andra har jag inte riktigt bestämt vad jag ska göra med, men det lutar mot en hårnål eller en kam.

Right now I’m working on two stone settings, one spider and one tick. The spider will be attached to a diadem and the tick will probably become a comb or a hairpin.

WP_20150925_10_56_49_Pro

The spider is ready and is waiting for the diadem to be finished.

WP_20150929_09_26_36_Pro

It’s almost finished, the last thing to do is the etching.

WP_20150929_13_34_21_Pro

Sketch of the tick with the stone that I’m going to use.

WP_20150929_14_04_59_Pro

Time to saw out the tick, I’m using brass to this one as well.  

Idag så bestämde jag för mig att ändra lite på diademet som jag håller på med. Gör en spindel istället för en blomma som detalj, är så less på blommor.

Today I decided to change some details on my diadem. Instead of a flower (sick of flowers) I’am making a spider. :)

WP_20150923_14_58_49_Pro

The sketch and the stone (malachite) that will become the body.

WP_20150924_14_34_24_Pro

WP_20150924_15_51_17_Pro

Här är alla bilder från tillverkningen av kedjan.

Here’s all the photos of the progress of making the centipede necklace.

WP_20150831_14_06_06_Pro

Innan jag satte i gång så gjorde jag en skiss och pappersmodell. /Before I got started I made a sketch and a model in paper.

WP_20150901_15_26_12_Pro

Det första jag gjorde var att såga ut små fyrkanter i olika storlekar. La sedan dem i den ordning som jag ville ha, för att få översyn. /The first I did was to saw out little squares in different sizes. And then put them in the order I wanted them to be, to have an overlook.

WP_20150903_11_27_36_Pro

Andra steget var borra hål, jag tejpade fast bitarna för att förenkla borrningen. / Second step was to drill the holes, I used tape to hold everything in place. 

I det tredje steget så filade jag till formen på bitarna. / In the third step I filed the shape on the pieces.

I nästa steg så slog jag till formen på bitarna. / In the next step I did the shape of the pieces.

WP_20150903_15_57_04_Pro

Skrev sedan dit siffror för att hålla koll på ordningen av bitarna. / Wrote numbers om the pieces to make sure that they are in the right order.

WP_20150903_15_53_43_Pro

Testade numreringen. / Checked that the numbers were right.

WP_20150904_10_07_28_Pro

Oxiderade bitarna. / Oxidized the pieces.

WP_20150907_13_08_21_Pro

Gjorde nitarna. / Made the rivets.

WP_20150907_13_00_25_Pro

Monterade. / Assembled.

WP_20150907_15_06_09_Pro

Färdigt halsband. / Finished necklace.